Mikäli oikein muistan, niin peruskoulussa opetettiin vielä 1990-luvulla puhelinkäyttäytymistä. Tämä tapa oli joko hyvin uusi tai tehoton, sillä tänä päivänä siitä ei näy jälkeäkään. Jakelupäivystäjänä joudun päivittäin kuuntelemaan ensin erittäin pitkän kirousten sarjan, jota seuraa vaatimus lehden välittömästä toimituksesta. Valitettavasti me saatananmulkut emme toimita lehtiä jälkitoimituksena samana päivänä maaseudulle, vaikka asiakkaan sanavarasto olisikin keskimääräisen mopopojan tasolla. En ymmärrä miten ihmiset luulevat asiansa etenevän uhkailulla ja solvaamisella. Ei se toki asiaa haittaakaan, sillä minä selvitän asian vaikka itse Saatana minua solvaisi.
Viime kesänä eräs nainen kertoi tietävänsä, että katselen pornoa työkoneella, enkä siksi näe hänen tilaustietojaan. Onneksi haastavat asiakkaat ovat tänä kesänä sentään pitäneet solvaukset sillä tasolla, että syyttävät minua osaamattomuudesta, eivätkä työnvieroksumisesta. Kuitenkin erittäin loukkaaviin asiakkaisiin tulee törmättyä päivittäin. Kaikkea en osaa, mutta parhaani yritän. Sama pätee luultavasti kaikkiin ammatti-ihmisiin, mutta sitä ei näköjään kyetä ymmärtämään aamu kuudelta (jolloin olen ollut töissä 3-4h).
Sanotaanpa myös vähän hyvää Hesarin kesätytöistä: Vaikka eivät osaakaan hoitaa kaikkia tilaussiirtoja ym. ovat silti ehdoton päivän piristys, etenkin se yksi...
Annankin pari ohjetta sellaisen tilanteen varalle, että tilaamanne sanomalehti jää tulematta:
1) Soittakaa jakelupäivystykseen, sillä jakeluvirheen syy selviää näin (voi olla että lasku on jäänyt maksamatta).
2) Kertokaa ihmeessä mikä lehti on kyseessä, samoin paikkakunta! ( Käytin kerran puoli tuntia tamperelaisen Aamulehden tilaajan asioiden selvittelyyn ennen kuin asiakas muisti kertoa, että kyseessä oli AL, ja toinen puoli tuntia meni ennen kuin selvisi että asiakas asui Tampereella, joka ei meille kuulu)
3) Kertokaa myös jos talonne on jotenkin vaikeassa paikassa, tai lehtilaatikko kätkeytynyt pensasaitaan.
4) Puhuttele jakelupäivystäjää kuten haluaisit Äitiäsi puhuteltavan! (eli ei niitä S,V,H ym sanoja)
5) Muista, että olet maksanut lehden, eli olet oikeutettu saamaan korvauksen (eli jälkitoimitus tai laskuhyvitys), mutta virheitä sattuu, etkä siis saa mitään vip-kohtelua.
6) Kesällä ei mikään toimi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti